- In Service auto
Catalizatorul auto este un dispozitiv esențial în sistemele moderne de purificare a emisiilor motoarelor. Acesta are rolul de a reduce cantitatea de emisii nocive provenite din arderea carburanților în motor, transformându-le în gaze mai puțin dăunătoare pentru atmosferă. În acest articol, vom explora în detaliu modul de funcționare al catalizatorului și problemele cu care se poate confrunta, precum supraîncălzirea, contaminarea și înfundarea.
Pentru a înțelege importanța catalizatorului, trebuie să înțelegem de ce motoarele auto cauzează poluare. Carburanții utilizați în motoarele automobilelor, precum benzina și motorina, sunt compuși din hidrocarburi obținute din petrol. În teorie, arderea acestor hidrocarburi împreună cu oxigenul din aer ar trebui să producă dioxid de carbon și apă, gaze relativ inofensive pentru atmosferă.
Însă, în practică, benzina este un amestec complex de aproximativ 150 de substanțe chimice, incluzând nu doar hidrocarburi, ci și aditivi variați. Astfel, arderea benzinei nu este la fel de curată precum ne-am dori. Gazele poluante rezultate din arderea carburanților în motoarele automobilelor includ dioxid de carbon, compuși organici volatili și oxizi de azot.
Aceste gaze poluante sunt alcătuite din molecule dăunătoare, dar în sine, aceste molecule sunt formate din atomi inofensivi. Problema poluării s-ar putea rezolva prin despărțirea acestor molecule înainte ca ele să fie eliberate în atmosferă. Aici intervine catalizatorul, un dispozitiv simplu, dar esențial, care utilizează reacții chimice pentru a reduce cantitatea de poluanți produsă de motor.
Catalizatorul auto are capacitatea de a converti aproximativ 98% din gazele poluante din gaze mai curate. În interiorul catalizatorului, gazele circulă printr-o structură densă tip fagure din ceramică, căptușită cu catalizatori și straturi izolatoare. Această structură asigură o suprafață mare, permițând desfășurarea unui număr mare de reacții chimice.
Deoarece catalizatorul este amplasat în proximitatea motorului, metalele din interiorul său se încălzesc la temperaturi ridicate, declanșând o reacție chimică care descompune gazele toxice și le transformă în dioxid de carbon și vapori de apă înainte ca acestea să fie eliberate în atmosferă.
Desigur, catalizatorul poate suferi diverse probleme în timpul funcționării sale, cele mai comune fiind supraîncălzirea, contaminarea și înfundarea.
Supraîncălzirea catalizatorului poate apărea atunci când temperatura acestuia depășește un anumit prag. De obicei, acest lucru este semnalat de martorul „check engine”. Supraîncălzirea este adesea cauzată de un senzor de oxigen defect.
Catalizatorul este conectat la unul sau mai mulți senzori de oxigen, responsabili de măsurarea amestecului de combustibil în termeni de aer și combustibil lichid. Atunci când amestecul este prea bogat, catalizatorul se supraîncălzește. Defecțiunile senzorului de oxigen pot împiedica catalizatorul să funcționeze corect, iar pentru a verifica această problemă se poate utiliza un sistem de diagnostic al motorului.
Catalizatorul poate fi contaminat în diverse situații. De exemplu, scurgerile de lichid de răcire în motor sau arderea uleiului pot duce la contaminarea catalizatorului cu particule dăunătoare. Dacă motorul arde prea mult ulei, aditivii din ulei se pot depune pe suprafața catalizatorului, etanșându-l și scăzând eficiența acestuia.
Contaminarea poate apărea și în cazul în care se fac frecvente deplasări scurte cu mașina. În aceste cazuri, catalizatorul poate fi regenerat prin efectuarea unei călătorii mai lungi.
Înfundarea catalizatorului poate apărea atunci când amestecul de ulei nu este adecvat sau când sistemul de evacuare nu funcționează normal. Înfundarea poate fi evitată prin monitorizarea constantă a emisiilor vehiculului și întreținerea corespunzătoare.
Semnele frecvente ale unui catalizator defect includ performanță slabă a motorului, accelerație redusă, emisii de fum negru sau miros de sulf din țeava de evacuare, exces de căldură sub vehicul, zgomote ciudate și consum crescut de combustibil.
Catalizatorul auto joacă un rol vital în reducerea emisiilor nocive provenite din motoarele automobilelor. Acest dispozitiv utilizează reacții chimice pentru a transforma gazele poluante în gaze mai curate înainte de a fi eliberate în atmosferă. Cu toate acestea, catalizatorul poate suferi diverse probleme, cum ar fi supraîncălzirea, contaminarea și înfundarea, care pot afecta performanța motorului și emisiile de gaze. Repararea catalizatorului poate fi realizată acasă, cu condiția să se acorde atenție și să se urmeze pașii potriviți. În cazul în care reparațiile nu sunt posibile, înlocuirea catalizatorului este o soluție necesară pentru a asigura buna funcționare a vehiculului și reducerea poluării.