- In Service auto
Atunci când vine vorba de mașinile mai vechi sau de o exploatare necorespunzătoare, pot apărea o serie de probleme tehnice diverse. Una dintre modalitățile prin care poți identifica aceste probleme este prin observarea fumului evacuat prin țeavă de eșapament. În mod normal, fumul nu ar trebui să fie vizibil datorită catalizatorului și filtrului de particule, care rețîn compușii toxici. Totuși, atunci când filtrarea nu mai este eficientă, culoarea fumului poate oferi indicii importante despre posibilele defecțiuni. În acest articol, vom explora culorile fumului de eșapament și semnificația lor atât pentru motoarele diesel, cât și pentru cele pe benzină.
Fumul emis de un motor pe benzină nu ar trebui să fie vizibil, deoarece evoluția standardelor de poluare a făcut că emisiile să devină invizibile. Cu toate acestea, dacă fumul devine colorat, ar trebui să fii atent la semnalul pe care îl transmite. Iată ce înseamnă diferitele culori de fum:
Fumul negru
La prima vedere, fumul negru nu ar trebui să fie un semnal de alarmă. Acesta poate fi cauzat de calitatea variabilă a benzinei sau de acumularea reziduurilor la nivelul bujiilor. În cazuri mai grave, poate indică disfuncții ale senzorilor de admisie sau ale regulatorului de presiune al benzinei.
Fumul gri
Fumul gri nu apare foarte des, dar atunci când este vizibil, poate indică o problema. Un senzor defect, în special cel de temperatura, poate cauza alterarea amestecului de combustibil și aer, ceea ce va duce la o cantitate mai mare de benzină în camera de ardere.
Fumul alb
Fumul alb poate fi întâlnit relativ des, mai ales în diminețile reci de iarnă. Acesta poate fi rezultatul condensării vaporilor de apă din aer. Cu toate acestea, dacă fumul alb devine gros sau persistent, ar putea indică probleme la pompă de injecție sau la sistemul de răcire.
Fumul albastru
Fumul albastru este un semnal clar că ceva nu este în regulă. Această culoare de fum este asociată cu pătrunderea uleiului în camera de ardere. Poate fi cauzat de etanșeitatea proastă a supapelor sau de uzură supapelor PCV.
Motorul diesel este recunoscut pentru emisiile sale reduse și pentru filtrul de particule care reține o mare parte a compușilor toxici. Cu toate acestea, fumul emis de un motor diesel poate oferi indicii importante despre starea să. Iată semnificația diferitelor culori de fum pentru un motor diesel:
Fumul negru
Fumul negru apare frecvent la mașinile cu filtru de particule (DPF) și face parte din procesul normal de regenerare a filtrului. Cu toate acestea, dacă fumul negru persistă, poate indică uzură injectoarelor sau probleme la turbină.
Fumul alb
Fumul alb poate indică că există ardere incompletă a combustibilului sau pătrunderea lichidului de răcire în motor.. Această poate fi cauzată de dereglarea injectoarelor sau dezechilibrul dintre combustibil și aer.
Fumul albastru
Fumul albastru este semnul că temperatura motorului este prea mare. Poate indică uzură bujiilor incandescente sau probleme la turbosuflanta.
După ce ai identificat problema prin culoarea fumului, este important să iei măsuri corective corespunzătoare. Desigur, este recomandat să soliciți ajutorul unui specialist, dar există și unele operațiuni pe care le poți realiza singur. Iată câteva sugestii în funcție de culoarea fumului:
Fum negru
Pentru fumul negru, poți verifică presiunea din pompă sistemului de injecție folosind un manometru.
Fum alb
Pentru fumul alb, poți verifică garnitură galeriei de admisie, garniturile cilindrilor și nivelul lichidului de răcire.
Fum albastru
Pentru fumul albastru, poți verifică supapele de etanșare, starea bujiilor și starea supapei PCV.
Fumul de eșapament poate oferi indicii importante despre starea motorului mașinii tale. Fie că este vorba de un motor pe benzină sau diesel, culorile fumului pot semnala diferite probleme tehnice. Este important să fii atent la aceste semnale și să iei măsurile corective necesare pentru a evita deteriorarea motorului. În cazul în care nu ești sigur de diagnostic, este întotdeauna recomandat să soliciți ajutorul unui specialist.