Arborele cu came: definiție, funcție și defecțiuni frecvente

Arborele cu came: definiție, funcție și defecțiuni frecvente

Arborele cu came, cunoscut și sub denumirea de ax cu came sau arbore de distribuție, reprezintă o componentă esențială pentru funcționarea motorului unui automobil. Acest element este construit dintr-o singură piesă de metal, dispusă cu fusuri paliere și came de evacuare și de admisie. Rolul său este de a transforma mișcarea de rotație, transmisă de vibrochen, în mișcare de translație a supapelor de admisie și evacuare. Astfel, arborele cu came este responsabil pentru deschiderea și închiderea supapelor în timpul ciclului motor.

Localizarea și tipuri de arbore cu came

Amplasarea arborelui cu came în motorul unui automobil este definitorie pentru tipul de propulsor. Există trei tipuri principale de amplasare a acestuia:

  1. OHV (Overhead Valve): În acest caz, arborele cu came se găsește sub piston, iar acesta la rândul său se află sub valve. Acest tip de amplasare este mai des întâlnit la vehiculele istorice și implică realizarea aprinderii prin intermediul unor tije metalice și a unor culbutori care leagă arborele cu came de supape.
  2. OHC (Overhead Camshaft): În cazul motorului de tip OHC, arborele cu came este așezat deasupra pistonului, iar valvele se află în poziție superioară. Legătura dintre arbore și supape se realizează prin intermediul tacheților. Această soluție tehnică reduce frecarea și optimizează funcționarea motorului.
  3. DOHC (Double Overhead Camshaft): Similar cu OHC, acest tip de motor utilizează doi arbori cu came. Această arhitectură asigură o control mai precis al supapelor și o performanță superioară.

Rolul arborelui cu came

Rolul arborelui cu came

Arborele cu came reprezintă o componentă vitală pentru funcționarea motorului cu ardere internă. Acesta face parte din ansamblul distribuției și are misiunea de a coordona deschiderea și închiderea supapelor de admisie și evacuare în funcție de fazele ciclului motor. Acționarea arborelui cu came se face prin intermediul arborelui cotit, iar acesta din urmă acționează alte elemente importante pentru funcționarea mașinii, precum pompa de ulei, pompa de combustibil sau distribuitorul instalației de aprindere.

În regiunea mediană a arborelui cu came se găsesc camerele circulare, în cazul motoarelor cu aprindere prin scânteie, prevăzute cu pompe de alimentare cu acționare mecanică. De asemenea, se află pinionul pentru antrenarea pompei de ulei și un pinion cu dantură înclinată, folosit pentru a porni alte organe ce fac parte din ansamblul motorului. Pentru a rezista solicitărilor specifice unei piese implicate direct în transmiterea momentului motor de la motor către roți, arborele cu came este construit din materiale ultrarezistente, precum aliajele oțel-carbon sau fontele cu grafit nodular.

Defecțiunile frecvente ale arborelui cu came

Defecțiunile frecvente ale arborelui cu came

Arborele cu came poate suferi diverse defecțiuni în timpul funcționării motorului. Printre cele mai frecvente probleme se numără:

  1. Defecțiunea senzorului de viteză: Acesta generează erori în calibrarea mișcării pistoanelor în cilindru în timpul ciclului de combustie. Dacă senzorul de viteză nu funcționează corect, unitatea de comandă a motorului nu va primi impulsurile necesare în momentul pornirii. Aceasta poate duce la rateuri ale motorului sau chiar la imposibilitatea acestuia de a porni.
  2. Defecțiunea senzorului de poziție: Acest senzor este responsabil pentru calibrarea precisă a poziției arborelui cotit. Dacă senzorul de poziție este defect, cutia de viteze poate fi blocată într-unul dintre rapoarte. Problema poate fi rezolvată temporar prin oprirea și repornirea motorului, dar necesită în cele din urmă înlocuirea senzorului.
  3. Desincronizarea dintre arborele cu came și vibrochen: Această problemă poate duce la turații dificile ale motorului din cauza supapelor care rămân deschise în timpul arderii. Motorul se poate tura cu dificultate, în special la turații mai mari. Această defecțiune poate fi semnalată de aprinderea martorului Check Engine de pe tabloul de bord.

Este important să preîntâmpinăm defecțiunile arborelui cu came pentru a evita intervenții costisitoare asupra motorului. Menținerea unei întrețineri corecte a mașinii și efectuarea reviziilor periodice pot contribui la prelungirea duratei de viață a arborelui cu came și a întregului sistem de distribuție.

© Copyright Car Doctors Best Service. Developed by seodigital.ro